Storbritannias statsminister David Cameron. Uttalelser fra Storbritannias statsminister David Cameron. Begynnelsen på en politisk karriere

Hovedmotstanderen av Brexit, statsminister David Cameron, kunngjorde sin avgang. RBC husket veien til makten, som endte med en konflikt i det konservative partiet, som ble en av hovedårsakene til protestavstemningen

(Foto: Jeremy Selwyn/AP)

Under kampen på 2000-tallet ble den yngste britiske statsministeren på to hundre år, David Cameron, av pressen kalt en modell for ikke bare en progressiv konservativ, men også en populist. På begynnelsen av 2010-tallet, etter at Cameron ble statsminister og lovet velgerne å holde en folkeavstemning om EU-medlemskap, var det ingen som kunne trodd at avstemningen ville sette en stopper for hans strålende karriere. Men 23. juni står landet bak Brexit, og Cameron har i motsetning til sine tidligere uttalelser bestemt seg for å trekke seg. "Jeg kjempet mot å dra av hele mitt hjerte, men britene valgte en annen vei," sa statsministeren til journalister på terskelen til hans Downing Street-residens.

Notting Hill-teamet

David William Duncan Cameron ble født i 1966 i London, den tredje av fire barn. Cameron er en etterkommer av den engelske kong William IV gjennom sin uekte datter og en fjern slektningDronning Elizabeth II. Statsministerens far, Ian Cameron, var funksjonshemmet: han ble født med deformerte ben, som senere måtte amputeres, og var blind på det ene øyet. Til tross for dette nøt Cameron Sr. en vellykket karriere som investeringsforvalter. Camerons mor jobbet som fredsdommer.

David tilbrakte de første årene av sitt liv i London, deretter flyttet familien til tidligere hus sogneprest nær byen Newbury i Berkshire. I en alder av syv gikk David inn i en prestisjefylt menig forberedende skole Heatherdown for gutter, som beskrives som hovedleverandøren av studenter til prestisjetunge Eton College. Cameron endte også opp på Eton, treningsplassen for den regjerende eliten, etter skoletid: før ham hadde denne høyskolen produsert 18 flere britiske statsministre. Cameron ble uteksaminert fra Oxford University i 1988 med en BA i et tverrfaglig kurs i politikk, filosofi og økonomi.

Cameron fikk sin første erfaring med politisk arbeid tilbake i 1984, mellom Eton og Oxford, og fikk jobb i tre måneder i hovedkvarteret til det konservative partiets parlamentsmedlem Tim Rathbone. David tilbrakte deretter tre måneder i Hong Kong, hvor han jobbet som fraktagent for Jardine Matheson. Samme år besøkte Cameron Sovjetunionen. Han fortalte senere til BBC at under denne turen i Jalta forsøkte to KGB-agenter i sivile klær å rekruttere ham.

Mens han studerte ved Oxford, var ikke Cameron involvert i politikk. Som Rathbone forklarte da, som sitert av BBC, "ønsket han å nyte livet." Mens han studerte ved universitetet, var Cameron medlem av studentklubben "Bullingdon" (fra ordet bully - hooligan), hvis medlemmer var kjent for dristige krumspring og mye drikking. En av Camerons lærere, professor Vernon Bogdanor, kalte ham imidlertid en av de flinkeste elevene.

Etter at han ble uteksaminert fra universitetet, fikk Cameron jobb i forskningsavdelingen til det konservative partiet, hvor han jobbet i flere år. Der jobbet han i teamet til den fremtidige innenriksminister David Davis, som forberedte taler av partileder John Major. Gruppen ble blant annet kalt en «gjeng med skurker», men navnet «team fra Notting Hill» ble bestemt tildelt dem, etter navnet på området der de fleste av gruppemedlemmene bodde. Deretter, på grunnlag av dette teamet, ville Cameron danne sin regjering: den inkluderte den nåværende finansministeren (ministeren av finans) George Osborne, justisminister Michael Gove, kulturminister Ed Vaizey, næringsminister Nicholas Bowles og leder av Statsministerens sekretariat Edward Llewellyn. Teamet ble kreditert med å utvikle planer for anti-arbeidsskatt PR-kampanjen som var avgjørende for John Majors overraskende konservative seier i parlamentsvalget i 1992.

David Cameron, 2005 (Foto: Reuters/Pixstream)

Ny konservativ

I 1992 ble Cameron utnevnt til politisk rådgiver for finansministeren i major Norman Lamonts regjering. I dette innlegget var han vitne til "Black Wednesday" - pundets kollaps 16. september, som et resultat av at Storbritannia måtte øke renten, devaluere pundet, forlate det europeiske pengesystemet og la pundet "flyte fritt". ". På begynnelsen av 1990-tallet ønsket Cameron å bli medlem av parlamentet, men bestemte seg for først å få erfaring utenfor politikken. Han jobbet i syv år som direktør for bedriftskommunikasjon for det britiske mediekonsernet Carlton Communications. Samtidig forsøkte han i 1994 og 1997 å delta i stortingsvalg, men begge gangene uten hell.

Cameron klarte å motta et parlamentarisk mandat i Underhuset i 2001 – fra Witney-valgkretsen i Oxfordshire, da Sean Woodward, som okkuperte dette setet, byttet til Labour. Fra det øyeblikket begynte Camerons raske oppstigning opp på den politiske rangstigen. Først var han medlem av stortingskomiteen vedr indre anliggender, og fikk deretter stillingen som utdanningsminister i den skyggekonservative regjeringen (Labour, ledet av Tony Blair, hadde da makten).

Cameron spilte en nøkkelrolle i å skrive partiets valgmanifest i 2005. Så la han fram sitt kandidatur til partiledervervet. På den tiden virket sjansene hans for å vinne små, med rivaler inkludert hans tidligere støttespiller David Davis, den tidligere skyggehelsesekretæren, partileder Liam Fox og partiveteran-parlamentsmedlem siden 1970-tallet, Kenneth Clarke. Cameron vant takket være bildet han bygget av en "ny konservativ" - ung, moderne, med liberale synspunkter, orientert mot en sosial agenda. På partikongressen holdt han en uttrykksfull tale uten papirer. Dette ble senere hans signaturstil.

Som leder av partiet fikk Cameron betydelig velgerstøtte i løpet av de neste fem årene på bakgrunn av fallende Labour-rangeringer: han fremmet samarbeid med EU og var aktivt involvert i spørsmål om utdanning, miljø og beskyttelse av kvinners rettigheter, migranter og seksuelle minoriteter. Media kalte ham en populist: i Underhuset snakket Cameron om alle sensitive saker. Først, i 2003, for starten av krigen i Irak, og deretter, i 2006, for å undersøke omstendighetene rundt begynnelsen. Han stemte mot et forbud mot revejakt, Labours foreslåtte antiterrorlover, et fullt valgt House of Lords og et røykeforbud.

Farlig folkeavstemning

Cameron ble regjeringssjef i 2010, 43 år gammel, etter at de konservative vant parlamentsvalget for første gang siden 1992. . Storbritannia har ikke sett en så ung statsminister siden 1812. Den konservative fordelen var imidlertid bare 20 seter, så Cameron måttefor første gang siden andre verdenskrig, for å danne en koalisjonsregjering der de liberale demokratene ble partnere til de konservative.

David Cameron og dronning Elizabeth II av Storbritannia, 2010

På dette tidspunktet var spørsmålet om EU-medlemskap allerede et av de mest diskuterte i det britiske samfunnet. Landet så på EU som et nødvendig onde tilbake på 1970-tallet, da Storbritannia ble med i unionen for å unngå økonomisk stagnasjon. Cameron var hovedforkjemperen for å forbli i EU, men argumenterte for større autonomi for Storbritannia innenfor EU og mot avhengighet av EUs politiske beslutninger.

I januar 2013 holdt Cameron en hovedtale der han igjen understreket at han fortsatt er en tilhenger av å beholde Storbritannia i EU, men lovet, hvis han vinner neste valg i 2015, å holde en nasjonal folkeavstemning om dette spørsmålet og ved samtidig søke å utvide landets rettigheter i EU. Etter å ha vunnet valget og styrket de konservatives fortrinn i parlamentet, holdt statsministeren ord. I november 2015 sendte han et memorandum til presidenten for Det europeiske råd, Donald Tusk, som inneholdt krav, hvis ikke oppfylt, truet Storbritannia med å forlate EU.

Kravene inkluderte frafallelse av forpliktelsen til å delta i å bygge en tettere politisk union, garantier for økonomisk ikke-deltakelse i støtte til euroen, og ytterligere restriksjoner på innreise for migranter fra andre EU-land. «Vi ønsker å beskytte landet vårt mot ytterligere politisk integrasjon med EU og styrke makten til vårt nasjonale parlament. Siden vi ble med i EU [på 1970-tallet], har Europa vært på vei til å bli en politisk enhet. "Vi ønsket aldri dette," sa Cameron etter møtet i EUs råd 19. februar 2016. — Jeg liker ikke Brussel, jeg elsker Storbritannia. Min jobb er å gjøre alt som står i min makt for å forsvare våre interesser."

Sluttresultatet er en avtale. Storbritannia fikk rett til å tolke EUs politiske beslutninger på sin egen måte og oppnådde uavhengighet for sine finansinstitusjoner. I tillegg fikk den britiske regjeringen i syv år, fra 2017 til 2023, rett til ikke å betale sosiale ytelser til arbeidsinnvandrere fra andre europeiske land.

Samtidig ble det fastsatt at avtalen skulle tre i kraft bare hvis Storbritannia varslet EU-rådet om sin beslutning om å forbli en del av EU. Dette kan bare skje som et resultat av en folkeavstemning.

Kollaps av håp

Storbritannias statsminister David Cameron (Foto: Geoff Caddick/AP)

Cameron mente at å oppnå avtaler med EU-rådet ville tilbøye samfunnet til å opprettholde medlemskap i EU. Han skulle bruke det som en pressfaktor på EU og for å tiltrekke seg nye støttespillere. Men situasjonen kom ut av kontroll: Det var mange Brexit-tilhengere selv blant medlemmene av partiet hans. En av lederne for kampanjen for å forlate EU var Camerons ungdomsvenn, justisminister Michael Gove. På høyden av kampanjen sa Gove at regjeringen hadde brukt 9,3 millioner pund (13 millioner dollar) av skattebetalernes penger på kampanjebrosjyrer, noe den «ikke hadde rett til å gjøre». Totalt ble det trykket rundt 27 millioner brosjyrer. Den euroskeptiske gruppen Get Britain Out satte i gang en underskriftsinnsamling som krever en slutt på regjeringens kampanje for å agitere befolkningen for å opprettholde medlemskapet i EU. Mer enn 100 tusen mennesker signerte en online underskriftskampanje på regjeringens nettsted.

I mars i fjor var en av kassererne og hovedsponsorene til det konservative partiet, milliardæren Peter Cruddas, i sentrum av en skandale: som Sunday Times skrev, tilbød han sin hjelp til å organisere hemmelige møter med Cameron og den britiske finansministeren George Osborne, som fortsatt var motstander av Brexit og innhenting av innsideinformasjon, i tillegg til å tilby muligheten til å påvirke offentlig politikk i bytte mot donasjoner til partiet. På publiseringsdagen trakk Cruddas seg fra stillingen som kasserer.

I begynnelsen av april 2016 befant Cameron seg selv i sentrum av en skandale: navnet hans dukket opp i "Panamanian-arkivene", og han ble selv mistenkt for skatteunndragelse. Han rapporterte til det britiske parlamentet om offshoreselskaper.

Kampanjen ble sterkt påvirket av posisjonen til en av de mest populære politikerne i det konservative partiet, den eksentriske tidligere borgermesteren i London Boris Johnson, som sluttet seg til Brexit-tilhengerne. I slutten av mai sa han at "hvert år, gjennom EU-migrasjon alene, legger vi befolkningen i hele byen Oxford til Storbritannia." Johnson anklaget Cameron for å «gi opp kontrollen over immigrasjons- og flyktningsystemet for alltid» og at systemet var «ute av kontroll». Som avisen Times skrev, som et resultat av tilstrømningen av migranter, oversteg Storbritannias befolkning i 2015 65 millioner for første gang. mennesker, med nesten 40 % av migrantene som bosetter seg i London.

Tilbake i begynnelsen av mars sa Cameron at han ikke ville trekke seg hvis britene bestemte seg for å forlate unionen. «Nei,» svarte han kort i parlamentet på et spørsmål fra Arbeiderpartiets talsmann Richard Burgon. Innen april Camerons godkjenningsvurdering falt til 30 %, det laveste punktet siden han ble utnevnt til statsminister.

Brexit er Camerons politiske fiasko, som i stor grad er hans feil, vurderte den britiske avisen Independent resultatene av kampanjen. Som regjeringssjef har Cameron tatt kontroversielle og noen ganger risikable beslutninger før. I motsetning til sine forgjengere, støttet han å holde en folkeavstemning om skotsk uavhengighet. I motsetning til skepsisen til britiske politikere, håpet Cameron at han på denne måten ville få støtte fra flertallet og dette ville redde landet fra en mulig gjentakelse av dette problemet i mange år. Så vant han – høsten 2014 stemte over halvparten av befolkningen for å beholde Skottland som en del av Storbritannia.

"Under denne kampanjen kjempet jeg den eneste måten jeg visste hvordan - ved å snakke direkte og lidenskapelig hva jeg tenkte og følte - med hodet, hjertet og sjelen min. «Jeg holdt ikke noe tilbake», sa Cameron i en tale til journalister på ettermiddagen 24. juni, da resultatet av Brexit-avstemningen allerede var klart. "Men det britiske folket har tatt en veldig klar beslutning om å ta en annen vei, og landet trenger ny politisk ledelse for å ta det i den retningen."

Storbritannia vil motta en ny statsminister etter Camerons avgang i oktober 2016. Boris Johnson og Michael Gove er blant de ledende kandidatene til denne stillingen.

Hvis ikke Cameron, hvem da?

David Camerons avgang må skje før oktober 2016, når den årlige konservative partiets konferanse finner sted. Den nye statsministeren må sende inn en forespørsel om å forlate EU, bekreftet Cameron.

For å finne Camerons etterfølger må det konservative partiet, som har flertall i parlamentet, velge en ny leder. I følge prosedyren, hvis det er flere kandidater, vil parlamentsmedlemmer fra partiet stemme på hver kandidat inntil bare to kandidater gjenstår, hvorfra en ny leder vil bli valgt ved en generell partistemme (partiet har ca. 150 tusen medlemmer i total). Han vil bli statsminister.

Britiske medier kaller Boris Johnson favoritten i løpet. Mulige utfordrere inkluderer også Michael Gove, George Osborne og innenriksminister Theresa May. Den siste store meningsmålingen om "Hvem vil du støtte som ny leder av Høyre?" utført av YouGov i februar 2016. Deretter støttet flertallet av respondentene (43%) Johnson, ytterligere 22% støttet Osborne.

Det er mulig at Camerons avgang vil føre til tidlige parlamentsvalg. I følge britisk lov kan de holdes dersom to tredjedeler av medlemmene i Underhuset støtter dem. Som professoren sa til The Wall Street Journal statsvitenskap Universitetet i London Dronning Mary Tim Bale, kan de konservative sette i gang nyvalg for å konsolidere flertallet i parlamentet.

Med deltakelse av Georgy Peremitin

I 1983

I 1988

1988 -1992

1992 -1993

I 1993

I 1994

I 1983 ble uteksaminert fra Eton College. Etter at han ble uteksaminert fra college, var han assistent for sin gudfar, medlem av det britiske parlamentet fra det konservative partiet Tim Rathbone, og deltok på debatter i Underhuset. Jobbet i omtrent tre måneder hos Jardine Matheson Corporation i Hong Kong.

I 1988 ble uteksaminert fra Breznose College Oxford University, bli en Bachelor of Arts i et tverrfaglig kurs i politikk, filosofi og økonomi (PPE).

1988 -1992 gg. - jobbet i forskningsavdelingen til det konservative partiet, og forberedte også John Majors taler og økonomiske spørsmål.

1992 -1993 gg. - Politisk rådgiver for finansministeren, som da var Norman Lamont.

I 1993 Cameron begynte å jobbe på innenrikskontoret.

I 1994 år hadde tenkt å delta i valget i Ashford, men hadde ikke tid til å sende inn en søknad på grunn av togets forsinkelse.

I valget 1997 ble valgt fra Stafford County, men ble beseiret.

1994 -2001 gg. - Direktør for Corporate Relations i Carlton Communications.

I valget 2001 ble valgt til medlem av Underhuset for Witney, Oxfordshire.

I 2005 Etter at Michael Howard trakk seg, under hvis ledelse partiet tapte parlamentsvalget, ble han valgt til leder for partiet i tredje runde. Under Camerons ledelse ble partiets politiske kurs liberalisert.

Ved stortingsvalg 2010 Cameron er det konservative partiets kandidat som statsminister.

På førvalgsdebattene på våren 2010 Cameron tapte ifølge meningsmålinger i den første runden med debatter mot Nick Clegg, men vant den siste.

Om kvelden 11. mai 2010 Statsminister Gordon Brown kunngjorde sin avgang som regjeringssjef og leder av Arbeiderpartiet og leverte sin avgang som statsminister til dronningen.

Samme kveld ble dronningens forslag om å danne en regjering mottatt av David Cameron, hvis parti vant det største antallet seter i stortingsvalget 6. mai 2010 år (men fikk ikke absolutt flertall i parlamentet). Cameron kunngjorde sin intensjon om å danne en regjeringskoalisjon med de liberale demokratene.

David Cameron er den tidligere regjeringssjefen til Foggy Albion, som fikk en høy stilling i en alder av 43 og ble den yngste britiske statsministeren siden 1812.

I 2016 klarte han å oppnå viktige avtaler med EU-ledelsen om spesielle betingelser for landets tilstedeværelse og separate status i denne pan-europeiske foreningen. Spesielt sørger de oppnådde avtalene for beskyttelse av Storbritannias sosiale system ved å begrense tilgangen til det for migranter fra andre land. Dermed forsvarte politikeren interessene til sitt folk og staten.

I folkeavstemningen om Storbritannias medlemskap i EU (avholdt 23. juni 2016) stemte 51,9 % av befolkningen for løsrivelse, hvoretter David Cameron kunngjorde sin intensjon om å trekke seg, siden Storbritannia etter hans mening trengte «nytt blod» i lederstillinger. 13. juli gikk han av som statsminister. Hans etterfølger var Theresa May, som tidligere fungerte som innenriksminister.

David Camerons barndom og familie

Den fremtidige berømte politikeren ble født 9. oktober 1966 i hovedstaden i Storbritannia i en velstående aristokratisk familie. Hans mor Mary Fleur var fredsdommer (JP) og faren Ian Donald var aksjemegler. Hun kom fra familien til Sir William Malcolm Mount, hvis fars forfedre var involvert i finans. Det viktorianske herskapshuset på familieeiendommen i Blairmore, som ble hjem til fire generasjoner av Davids familie, ble bygget av hans tippoldefar Alex Geddes, som tjente en betydelig formue på kornhandelen i Chicago.

Gutten tilbrakte mesteparten av barndommen i Pismur (Berkshire). Han har en bror Alexander, 3 år eldre, og søstre: Tanya Rachel, et år yngre, og Claire Louise, født i 1971. Statsministeren er en etterkommer av Vilhelm IV, og er gjennom ham i slekt med dronning Elizabeth II av Storbritannia. Familien hans inkluderte skotter, engelske og walisiske, og på hans mors side var det også forfedre med tysk-jødisk nasjonalitet.

Fra han var 7 ble den yngste sønnen sendt til Heatherdown Boys' School, hvis kandidater inkluderte prinsene Edward, jarl av Wessex og Andrew, hertugen av York. Deretter dro han til Eton College, hvor han kom i en ubehagelig situasjon - han ble tatt for å røyke marihuana. For brudd på reglene ble David bøtelagt og forbudt å gå utover utdanningsinstitusjon, beordret til å omskrive et halvt tusen linjer på latin.

Fra han var 13 år studerte han ved Brasenose. Så gikk den unge mannen inn i Oxford. Ved universitetet utmerket han seg i timene i filosofi, politikk og økonomi. Etter eksamen i 1988 fikk den unge mannen den høyeste karakteren for avhandlingen sin. Klassekameratene hans var kjente personer, inkludert Boris Johnson, som senere ble borgermester i den britiske hovedstaden.

David Camerons karriere

En utdannet ved et prestisjefylt universitet begynte etter endt utdanning forskningsarbeid i den relevante avdelingen til det konservative partiet. I 1991 flyttet han til den offisielle residensen til Lord Treasurer og var involvert i å forberede briefinger for den daværende administrerende direktøren John Major. I 1992, med suksess oppover karrierestigen, ble han utnevnt til rådgiver for kansleren i 1993, han ble involvert i nye oppgaver av sjefen for innenriksdepartementet.

Siden 1994 har Cameron vært involvert i journalistikk i Carlton Communications, et engelsk medieselskap. Men han ga ikke opp ønsket om å bli stedfortreder. David løp for Stafford i 1997, men tapte. 2001 var mer vellykket for ham, han gikk inn i den øverste lovgivende forsamlingen fra Witney (Oxfordshire).

Etter å ha forlatt stillingen som partileder Michael Howard i 2005, ble den unge politikeren leder av det konservative partiet. I følge meningsmålinger fikk denne politiske kraften under hans ledelse enorm popularitet blant innbyggerne. Hun slo Arbeiderpartiets tilhengere for første gang i det foregående tiåret.

Statsminister David Cameron ber om militær aksjon i Syria

I 2008, under den russisk-georgiske krigen, ba Tory-lederen om sanksjoner mot den russiske føderasjonen og suspensjon av medlemskapet i G8.

Tories vant valget i 2010, men antall seter i Underhuset var ikke nok til å danne et partiflertall. Lederen for Labour og regjeringen, Gordon Brown, har bestemt seg for å trekke seg. Dronning Elizabeth II inviterte den konservative lederen til å danne en regjering.

Blant hans første handlinger var opprettelsen av en koalisjon med de liberale demokratene ledet av Nick Clegg. Dermed ble det opprettet en koalisjonsregjering i Foggy Albion for første gang i etterkrigstiden. Cameron ble statsminister, Clegg ble hans stedfortreder.

David Cameron for Brexit

I følge resultatene fra parlamentsvalget i 2015 klarte Tory-partiet å oppnå absolutt flertall, og politikeren dannet en ettpartiregjering i stedet for en koalisjon.

David Camerons personlige liv

På sin 30-årsdag giftet politikeren seg med Samantha Sheffield, datter av Sir Reginald Sheffield, 8. Baronet, og Annabel Jones, Viscountesse Astor. Bryllupsseremonien fant sted i Church of St. Augustine of Canterbury.

Davids utvalgte er en etterkommer av kong Charles II av England og Skottland. Hun er skolevenninne av Claire, Davids søster, som inviterte henne til å feriere med Camerons familie i Toscana (Italia) etter at hun ble uteksaminert fra Bristol Art School. Der begynte det romantiske forholdet til de unge.

Førstefødte ektepar, Ivan Reginald Yang, født i 2002, led av en sjelden sykdom kalt Ohtahara - en kombinasjon av lammelse og alvorlig epilepsi. Han døde i en alder av 6.

Paret har to døtre: Nancy Gwen, født i 2004 og Florence Rose Endellion, født i 2010, og en sønn, Arthur Elwen, født i 2006. Da han ble født, bestemte David seg for å ta pappapermisjon. Denne handlingen ble mye omtalt i media. Det er kjent at parets yngste datter ble født for tidlig da de var på ferie som familie i landsbyen Saint Endellion. Hennes kones navn ble deretter inkludert i babyens navn.

Den britiske lederen av den utøvende grenen er en elsker av tennis, ridning og jakt. Han er fan av Birmingham FC Aston Villa.

David Cameron i dag

Etter hendelsen kjent i media som Brexit, viste David Cameron, som tok til orde for at Storbritannia forblir medlem av EU, verden en leksjon i politisk ansvar. Han holdt en historisk tale og bemerket at Storbritannias folk stemte for å forlate EU og deres valg burde respekteres, til tross for at politikeren selv hadde motsatte synspunkter. Men som Cameron bemerket i sin tale, krevde den nye veien nye ledere: sterke, trygge, lojale, og derfor kunngjorde han sin intensjon om å trekke seg. Onsdag 13. juli 2016 var David Camerons siste arbeidsdag som leder av den britiske regjeringen.

Han jobbet som assistent for det britiske parlamentsmedlemmet Tim Radbone. Deltok på debatter i Underhuset. Jobbet i omtrent tre måneder hos Jardine Matterson Corporation i Hong Kong.

Cameron dannet en regjering i koalisjon med Liberal Democratic Party.

Statsminister David Cameron kunngjorde i sin hovedtale at Storbritannia kan holde en folkeavstemning om å forlate EU på slutten av dette tiåret hvis hans konservative parti vinner valget i 2015.

Som et resultat av stortingsvalget avholdt 7. mai 2015, vant de konservative omtrent 37 % av stemmene og sikret absolutt flertall i Underhuset (underhuset i parlamentet). Det konservative partiet i Storbritannia David Cameron er statsminister i landet.

En folkeavstemning om landets uttreden av EU, initiert av David Cameron, fant sted i Storbritannia. Omtrent 52 % av britene stemte for å forlate EU, 48 % stemte imot.

Den britiske statsministeren David Cameron kunngjorde sin avgang etter resultatet av folkeavstemningen om landets medlemskap i EU. Cameron, som var imot Brexit, skulle beholde stillingen sin uavhengig av utfallet av avstemningen, men ombestemte seg.

Cameron har til hensikt å trekke seg i oktober på den konservative partikonferansen, da må partiet identifisere en ny kandidat til statsministerposten.

David Cameron er gift med Samantha Sheffield. Paret har tre barn - to døtre og en sønn. Statsministerens første barn, Ivan, som led av epilepsi og cerebral parese, døde i 2009, 6 år gammel.

Materialet ble utarbeidet basert på informasjon fra RIA Novosti og åpne kilder

Skottlands førsteminister Nicola Sturgeon har sagt at hun vil søke en ny folkeavstemning om uavhengighet i 2020. Den første fant sted i 2014 og endte i nederlaget for tilhengere av separasjon fra Storbritannia. Nå har situasjonen endret seg: ifølge opinionsmålinger støtter flertallet av skottene uavhengighet. Eksperter mener at en ny folkeavstemning avhenger av britiske myndigheter og deres evne til å løse Brexit-problemet, samt av EUs beredskap til å akseptere Skottland som medlemskap.

«Galningene» i New IRA bruker nå temaet vold for å avspore Brexit, sa parlamentsmedlem Gregory Campbell fra Det demokratiske unionistpartiet (DUP). Slik kommenterte han det nylige dødsfallet til den amerikanske journalisten Lyra McKee under en skuddveksling i Ulster. Reporteren ble dødelig såret under et sammenstøt mellom irske radikaler og politiet. Som eksperter bemerker, støtter ikke lokalbefolkningen de kraftige metodene til New IRA, men Brexit har reist spørsmålet om en ny avdeling av irene, noe som provoserer radikale til å svare.

• Sjefen for generalstaben til de britiske væpnede styrker, general Nick Carter, advarer: Moskva forbereder «fiendtlige aksjoner» mot Storbritannia. Generalen ba London om å øke forsvarsutgiftene for å ta igjen Russland. Den britiske militæravdelingen bemerker at Moskva er en seriøs rival, som besitter de nyeste våpnene og prinsippene for å drive hybrid- og hackerkriger. Eksperter mener imidlertid at snakket fra britiske høytstående embetsmenn om den "russiske trusselen" bare er en måte å rettferdiggjøre å øke deres eget forsvarsbudsjett. RT fant ut hvor mye det kan koste å gjenopplive den tidligere militærmakten til Foggy Albion.

Hvert år den første fredagen i oktober feires World Smile Day. Vi skylder utseendet til denne datoen i feriekalenderen til den amerikanske kunstneren Harvey Bell, som i 1963 laget en logo for et forsikringsselskap - et smilende ansikt, eller bare et smilefjes. Amerikanerne likte dette symbolet så godt at det raskt spredte seg over hele USA og deretter over hele verden. World Smile Day ble første gang feiret i 1999 på initiativ av Bell selv. I dag husker RT de klareste smilene til kjente politikere.

Theresa May er i de sveitsiske alper, Angela Merkel er på tur i Tyrol, Justin Trudeau er på kajakk i Canada, Vladimir Putin er med fiskestang ved bredden av en innsjø i Tuva, og Donald Trump er på en golfbane - Det er slik verdens ledere liker å tilbringe ferien. På den internasjonale turismedagen samlet RT et bildegalleri av kjente politikere på ferie.

Den unipolare verdensordenen som oppsto etter Sovjetunionens sammenbrudd, avslutter sin eksistens: en rekke stater erklærer sine ambisjoner. Storbritannia, som har bestemt seg for å forlate EU, søker større politisk uavhengighet. London har til hensikt å øke sin innflytelse i verden, og restrukturere forholdet ikke bare til Brussel, men delvis med Washington. RT undersøkte om Storbritannia kunne gjenvinne sin en gang tapte storhet.

Det internasjonale fotballforbundet (FIFA) publiserte en rapport av Michael Garcia om de ulovlige aktivitetene til budkomiteene som konkurrerte om retten til å være vertskap for verdensmesterskapene 2018 og 2022. Den inneholder fakta om hvordan England forsøkte å vinne over medlemmer av FIFAs eksekutivkomité for å vinne seier. Prins William og tidligere statsminister David Cameron var involvert i en korrupsjonsskandale.

USAs tidligere president Bill Clinton vil skrive en thrillerbok, «The President Is Missing», skrevet sammen med den amerikanske forfatteren James Patterson. David Cameron, som forlot Downing Street, kjøpte en spesiell varebil for å skrive memoarene sine, og den 44. presidenten i USA, Barack Obama, dro rett etter at han forlot Det hvite hus, på surfeferie og innrømmet at han var «avhengig av selfies». ." Hva annet gjør tidligere og nåværende topptjenestemenn i stater "i pensjonisttilværelsen" - i RT-materialet.